
ERA 1.0/2.0/3.0 – loňský rám s novým užším vahadlem pro vyšší boční tuhost využívá čtyřčepý mechanismus se zdvihem zadního kola 130 mm nabízený ve velikostech M, L a XL. „Optimální geometrie pro styl jízdy All mountain - delší vyjížďky a marathony vedoucí náročnějším terénem“, takto představuje testovaný model přední český výrobce.
Brzdy
V „plné polní“, tedy pod vrstvou bláta a řádně zahřáté, vyluzují brzdy HAYES Stroker Trail typické strašidelné zvuky, ale stále brzdí velmi pěkně. Pěkné i užitečné je nastavení modrým kolečkem! Bílá barva: 100 bodů :-).
Sedlo
FIZIK Gobi XM je pohodlné sedlo i při delší jízdě i při vyblbnutí za humny na kořenech - dobrá volba. Povrchová úprava zadní části, hrubá tkanina, se blbě myje.
Leštěná sedlovka AUTHOR karbon se již po několika málo zasunutí/ vysunutí odírá a získává opotřebovaný vzhled.
Pláště
Pláště MAXXIS Ignitor Kevlar mají pro jízdu po silnici a hladkém povrhu na „hřbetě“, nejvyšším bodě běhounu, čudlíky moc vystouplé nad ostatní a také daleko od sebe, takže to při jízdě vyloženě vibruje. A nic proti pozitivním vibracím, tohle je však nepříjemné jak pod rukama na řídítkách tak v sedle. V blátě pláště vedou stopu a drží v zatáčkách, dokud se vzorek zcela nezaplní blátem. Po vyjetí na silnici se vzorek vyčistí celkem rychle – na pár metrech.
Na pohled vypadají pláště „tvrdě“, spíš jako z umělé hmoty, než gumy, na mokré dlažbě ale držely dobře.
Přední vidlice
Pro MARZOCCHI klasický ostrý nástup až při větším nárazu je přítomný i zde, při delší jízdě v terénu je vidlice MARZOCCHI 44 ATA spolehlivá i když subjektivně méně pohodlná než např. rock shock reba se stejným zdvihem. Při opětovném odemčení je ovšem první kopnutí přítomné znovu.
Přepákování a tlumení obecně
Jízda v terénu i po městě je i s výhradami k vidlici opravdu subjektivně bezpečnější a jistější. Vzduchový tlumič FOX Float RP2 pracuje skvěle ve všech nabízených režimech. I když zamčení není 100% troufám si říct, že propružení je, když ne zanedbatelné, pak určitě standardní. Lesní a polní cesty, které nechává zima na ústupu rozbahněné a rozryté obalily řazení i rám vrstvou bláta, celé odpružení se začalo jen neochotně vracet do své původní pozice a neskutečný skřípot se ozýval ještě pár vteřin poté, co jezdec slezl z kola! Skřípot definitivně odstranilo řádné umytí a vysušení. Jednotlivým čepům by tak nejspíše prospělo více prostoru pro odpadávání nečistot a lepší zapouzdření ložisek.
Rám dural MU9/6061
Posed je spíše sportovněji laděný a široká řídítka zároveň podtrhují ambice kola i v těžším terénu. Ze sedla není „nikde daleko“ – k zamykání vidlice i zadního tlumiče je přístup pohodlný.
Prohnutá horní trubka rámu je i u letošních modelů zřejmě povinností a po pravdě přináší vyšší pocit bezpečí i komfortu v jízdě terénem a při prudších sjezdech jak je slibováno. Profil jednotlivých trubek bude jistě tématem k diskuzi designových fajnšmekrů. Někomu možná připomene i supermarketovou nabídku celoodpružených „kol“.
Podobnou otázkou do pranice je i aktuální trend vzhledu karbonových doplňků. Sedlovka je ještě s jasně viditelným splétáním jednotlivých pramenů za průhlednou vyleštěnou vrstvou pryskyřice a laku. Naproti tomu řídítka Easton jsou již věrná novým trendům a připomínají tak vzhledem i barvou levný plast. Jen při pohledu opravdu z blízka je vidět jemná struktura vláken.
Zajímavé je též řešení místa pro převodníky versus čepy nesymetricky tvarovanou zadní vidlicí.
Móda stranou
Kolo se osvědčilo při hravé jízdě rozmáčenými údolími, celodenní vyjížďce, i při sjezdech přes kořeny pěšin a při troše nepozornosti i na kamenitých svazích mimo ně. I cesta napříč městem s jeho výmoly, obrubníky a kočičími hlavami je pro Autor Era 3.0 prostorem ukázat své nejlepší vlastnosti.
Pokud jste o pár kilometrů pozadu oproti plánu a potřebujete „do toho trochu šlápnout“, ani tehdy vás tento model nenechá na holičkách. Úplný HT z něho neuděláte ani se všemi zamykáními a funkcí pro-pedal, ovšem dáte-li si práci s nastavením vidlice a tlumiče přesně podle jezdcovi váhy ještě před cestou, budete odměněni poměrně slušnou rychlostí i akcelerací.
Ostatně posuďte sami, Author na svých webových stránkách ( http://www.author.cz/aktuality/&nid=284 ) v sekci „Otestujte si nové modely AUTHOR 2009“ nabízí i námi testovanou ERU 3.0
Plus:
Zajímavý design, volba a spolehlivost komponent, posed, variabilita odpružení.
Mínus:
Hmotnost, dílenské zpracování, vzorek pneu, vidlice
Žádné komentáře:
Okomentovat